Column Jaap de Groot


De Tol & Tol van het succes

De beste componisten hebben allemaal wel iets. De één (Beethoven) kon niet horen, de anderen (Lennon & McCartney) lazen geen noot en van Tol & Tol weet vrijwel niemand hoe goed ze zijn. De tol van een carrière in de schaduw. Maar of Cees en Thomas er wakker van liggen? Het zijn twee typische gevallen van zij die het liefst hun ding doen. De rest kan ze gestolen worden. Daarom worden hun namen zelden genoemd als de groten der Palingsound ter sprake komen. En dat is niet eerlijk. Want wie doet het ze na? Hits scoren met IJsselmerseybeat (Maybe Someday), ruige pop (Bad Bad Woman), Franse (Mon Amour) & Engelse (Pearlydumm) smartlappen, semi-klassieke symfonieën (Eleni) en verantwoordelijk voor de doorstart van Jan Smit (Als De Nacht Verdwijnt) als volkspopper. Op vijf fronten en met vijf verschillende stijlen haalden de gebroeders de Top 40. En dan vergeten we nog de tussen neus en lippen door gedane muzikale productie van Jesus Christ Superstar. Nogmaals, wie doet het ze na? De basis van dit alles zit ‘m in een superieure muzikaliteit, die aan het conservatorium extra gepolijst werd. En natuurlijk de pure liefde voor de muziek. Daarom is het verhaal achter het verhaal over het vertrek van Cees bij BZN ook zo treffend. Of het helemaal klopt doet er even niet toe, het leest wèl lekker. Nadat Thomas met de compositie van Mon Amour BZN van een overdosis levenselixer had voorzien, begon de formatie een groothandel in hits. De ene gouden plaat na de ander rolde Volendam binnen en uiteindelijk kreeg BZN zelfs een heuse sponsor: het autobedrijf Fiat. Nu is Cees niet veeleisend. Naast de muziek, zijn er zijn shaggie en Mercedes Benz. That’s it. Daar moet je dus niet aankomen.

Helaas voor de rest van de band deed het management dat wel. Toen Cees op een ochtend de gordijnen openschoof en een Fiat Croma zag blinken, volgde een gebaar van onvoorwaardelijke trouw richting de Benz: hij stapte uit de band.
Toen Thomas kort daarna zijn voorbeeld volgde, doken beiden van 10 hoog de anonimiteit in. Een jaar lang. Tot Thomas een keer in de Kakatoe in m’n oor mompelde: “Jaap, we zijn nu met iets bezig dat niemand verwacht. Je wilt niet weten hoe speciaal.” Om de brede grijns die volgde paste een lijst. Enkele weken later kwam de lp Tol & Tol uit en de single Eleni stond meteen stijf op 1. Een symfonie waar de Palingsound doorheen deinde, ondersteund door de mystery voice van nichtje Corina Vamvakari. Daarna kwam ik Cees tegen op de Julianaweg. Sjokkend op een oude fiets. Voeten scheef op de pedalen, jas open en peuk scheef in de mond. Toen ik ‘m feliciteerde met de laatste stunt, gingen de lippen bij de hoek iets uit elkaar: “We kunnen weer een plakkie bol smeren…”

Terwijl zijn zoveelste compositie de top 10 binnen was gedenderd, deed broer Thomas gewoon zijn loopie over de dijk richting Edam. De vleesgeworden ‘Hoe sterk is de eenzame loper die kromgebogen tegen de wind zichzelf een weg baant’. Om na thuiskomst de kelder in te duiken, waar een batterij aan instrumenten staan te wachten op de mooie dingen die komen gaan. En als er toch gezweet moet worden, dan is er altijd nog BZN’66. Eens in de zoveel tijd gaan ze met een stel oude maten helemaal terug naar de basis. Pure rock, maar toch ook weer nèt iets anders en nèt iets beter. Luister naar de uitspatting van Cees op gitaar met Barbers Rock en je weet genoeg. De klassieke Barbier van Sevilla even stevig in de krulspelden gezet. Een even subtiele als geniale combi van klassieke muziek en hardrock. Al bijna 40 jaar aan de top, al bijna 40 jaar de ene hit na de ander en al bijna 40 jaar mogen ook anderen meeliften met het succes. Typerend voor de Broers Zonder Nonsens.

Jaap de Groot
Tags: BZN Column
S+V Schildersbedrijf
Veltkamp
Dakbedekkingsbedrijf Boko B.V.
Café Lennon's - Open 8 days A Week
KWABO Afbouwmaterialen
CD Fabriek B.V.